Spreuken


Soms ben ik het hartgrondig met mijn dertig jaar jongere zelf oneens. Zo'n uitspraak als dit, daar denk ik nu heel anders over. Veel van wat ik in die oude dagboeken tegenkom is onoprecht: aanstellerij, mooischrijverij, diepdoenerij; maar deze uitspraak is toch wel een min of meer authentiek gevoeld inzicht van de aartspessimist die ik ooit was. Ik ben inmiddels veranderd in een blijmoedig mens. Nog steeds geen optimist, maar blijmoedig.




Spreuken

Deze observatie is wel geestig... (Maar ik was niet vies van het opschrijven van grapjes van anderen zonder bronvermelding, dus ik weet niet helemaal zeker of dit wel origineel is...)

Kijk, met deze uitspraak ben ik het dan weer hartgrondig eens. Al is het een vergeefs voornemen natuurlijk: ik heb vrijwel mijn hele werkzame leven doorgebracht met nadenken over vorm en inhoud.

Ja, goeie vraag. Ik heb er ooit eens een brief over naar De Ruijter geschreven. Ik kreeg een heel aardig briefje terug met een pak stencils over hun belegproducten, maar meer dan dat het met 'extrusie' gaat wilden ze niet kwijt.

Ja, ook wel mee eens. Ik wil het op feestjes, recepties en openingen nog wel eens krasser formuleren: 'kunst is bedrog'. Dan, tot slot, deze hier beneden. Deze bezig ik ook nog heel vaak. Jaarlijks, ik heb me altijd aan dit voornemen gehouden. Ik was me alleen niet bewust dat ik dat al dertig jaar doe!

Klik op 'Startpagina' om weer in de grote sliert met berichten te komen.